Eva van Diepen (mei 2017)
What is in a name (of God) 4
Geluk. Dat is wat elk mens zoekt, een menselijke eigenschap zou je kunnen zeggen. We worden geconfronteerd met grote groepen mensen, soms op de vlucht, op zoek naar een beter bestaan. Eva haalt de mens uit de groep en geeft ze een gezicht.
Met spons en olieverf schildert Eva op grote doeken de portretten van deze mensen met al hun emotie. De portretten komen direct binnen en blijven hangen omdat we allemaal wel iets herkennen (van de emotie) in de gezichten van deze portretten (mensen).
Het werken met spons in plaats van penseel geeft een luchtige toets aan het schilderwerk. Hoewel het van ver weg soms een foto lijkt, dichtbij is het doek door de dunne huid van de soepel door spons aangebrachte olieverf te zien. Eva zet op eigen wijze de traditie voort van Nederlandse portretschilders.
In de voorstudies, het tekenwerk wordt met een spons bister (een soort inkt) aangebracht op glans (brilliant)fotopapier. Op het glanzende fotopapier komt het werken met de spons mooi tot z’n recht. En is, net als in het schilderwerk, de streek en het tamponeren te zien.
Happiness. We all look for it, you could say the quest for happiness is part of the human condition. Large groups of people all over the world are moving, often fleeing, to improve their condition, to pursue happiness. Eva lifts people out of their group and portrays their individuality.
Using sponge and oil, Eva paints the portraits of these people, with all their emotions, on large canvases. The portraits have an immediate impact on the viewer while at the same time the universal emotions transcend the specific situation.
Using a sponge rather than a brush gives the paintings a translucent touch. While sometimes resembling a photo when viewed from afar, from nearby the paintings have a more impressionist character, showing the sponge strokes and the canvas through the thin layers of flexibly applied paint. Thus, in her own way Eva works in the tradition of the Dutch portrait painters.
In the studies, Eva applies bistre, a type of ink, with the sponge on glossy photographic paper. The sponge technique works wonderfully on this medium, creating an impromptu liveliness.
evadi.nl